Langdurig verzuimende werknemers zijn de nachtmerrie van elke werkgever. Afgezien van het leed voor de werknemer zelf en de toenemende druk op collega’s, kost een langdurig zieke in je bedrijf veel tijd, geld en energie. Gelukkig is een langdurig verzuim in een aantal gevallen te voorkomen. Als jobcoach kan ik je daarbij adviseren en ondersteunen. Hieronder geef ik je vast enkele handvaten om je medewerkers inzetbaar te houden.

  1. Richt je beleid in op duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is het tot hun pensioen inzetbaar houden van mensen op de arbeidsmarkt.

Het betekent dat je als werkgever zoveel mogelijk rekening houdt met de specifieke omstandigheden en wensen van je medewerkers in de verschillende fasen van hun leven. Op het gebied van talenten en mogelijkheden, maar ook waar het gaat om werkplezier en gezondheid. Kortom: zorg dat de juiste persoon op de juiste plek zit.

  1. Weet wat er leeft

Het klinkt zo eenvoudig, maar veel leidinggevenden en werkgevers hebben het niet (op tijd) in de gaten als het niet goed gaat met een werknemer. Dreigende uitval begint bijvoorbeeld met aanhoudende conflicten met collega’s of leidinggevende. Of er is sprake van veel gemopper, geklaag en stress-gerelateerde klachten. Soms wordt langdurige uitval voorafgegaan door een aantal korte perioden van verzuim. Als je die signalen herkent en er op acteert, kan langdurig verzuim soms worden voorkomen.

  1. Ga (en blijf) in gesprek

Behalve alert zijn op signalen, loont het voor leidinggevende en werkgever om in gesprek te gaan met je mensen over wat hen motiveert en betrokken houdt. Wat hebben zij nodig om vitaal, betrokken en gezond te blijven en bij te dragen aan een gezonde organisatie? Wat moet er veranderen? Wat geeft hen werkplezier?

Misschien heb je geen tijd, zin of knowhow in huis om duurzame inzetbaarheid een boost te geven in jouw bedrijf. Schakel dan een expert in. Een ervaren jobcoach heeft vaker met dit bijltje gehakt en kan echt het verschil maken – ook voor jouw bedrijf!

+ berichten

In mijn werk ben ik daadkrachtig en probeer ik verbinding te maken met mijn gesprekspartner. Alleen als er wederzijds vertrouwen is, kun je met elkaar het gestelde doel bereiken.