In mijn vorige blog refereerde ik aan een UWV-onderzoek dat het nut van het 2e spoor re-integratietraject aan het wankelen leek te brengen. Uitkomst van het onderzoek was dat slechts 7% van deelnemers aan een 2e spoor traject na twee jaar een nieuwe werkgever vindt. Frustrerend? Zeker niet!

Vooraf even dit: bij Nieuwe Koers ligt het percentage geslaagde 2e spoor trajecten met 13% gelukkig iets hoger dan in het UWV-onderzoek. Regelmatig hebben we mooie voorbeelden van werknemers die via zo’n traject een fijne plek vonden bij een nieuwe werkgever. Zo begeleidde mijn collega Ellemieke onlangs een dame van 62 die al haar hele leven in de jeugdzorg werkte, naar een baan als activiteitenbegeleider in de ouderenzorg. Collega Manuela plaatste een verkoopmedewerker bij een garagebedrijf in zijn oude beroep van automonteur. Zelf heb ik een voormalig werknemer van een meubelstoffeerderij in een 2e spoor traject laten opleiden als chauffeur leerlingenvervoer. Hij geniet ervan veel op de weg te zijn en met jonge mensen te werken. Drie blije medewerkers en zes blije werkgevers! Ik wil maar zeggen: de keren dat een 2e spoor traject goed uitpakt, zijn goud waard.

Op het juiste spoor?

Maar toegegeven: een minderheid van de 2e spoor trajecten eindigt in een nieuwe baan buiten de organisatie. En tóch is zo’n traject in veel meer dan die 7% (of 13% in ons geval) geslaagd te noemen. Wat wij in de praktijk regelmatig zien gebeuren, is dat het idee elders opnieuw te moeten beginnen een werknemer zó kan tegenstaan, dat hij/zij (samen met de re-integratiespecialist) toch nog maar eens heel goed kijkt naar de mogelijkheden in het 1e spoor. Met name mensen die erg in hun beperkingen blijven hangen en eigenlijk pas weer aan het werk willen als ze helemaal zijn hersteld,  voelen zich door (het vooruitzicht van) een 2e spoor traject vaak alsnog gestimuleerd zich in te zetten voor terugkeer naar het oude werk.

De beste uitkomst

In mijn visie is dit altijd de beste uitkomst van het 2e spoor traject. Voor alle belanghebbenden. De werkgever krijgt geen hogere premies te betalen, de werknemer houdt zijn inkomen en opgebouwde rechten op peil, en werknemer en werkgever laten hun loyaliteit aan elkaar zien. Zo had ik laatst een gesprek met een werkgever die door de inzet van een 2e spoor traject een hardwerkende medewerker terug had. Zij was blij dat de medewerker ‘binnen boord’ was gebleven en met nieuw elan er tegenaan ging. Zij moest hem zelfs een beetje afremmen zodat hij niet over zijn eigen grenzen heen zou gaan…

2e spoor resultaten bij Nieuwe Koers

Voor de volledigheid nog even de percentages rond 2e spoor trajecten bij Nieuwe Koers. Van de 151 medewerkers die wij in de afgelopen twee jaar hebben begeleid in een 2e spoortraject, zijn er 20 bij een andere organisatie gaan werken (13%), 26 zijn teruggegaan in hun eigen werk (17%), 91 hebben een uitkering van het UWV gekregen (60%) en de overige 14 hebben met hun werkgever een vaststellingsovereenkomst gesloten om het dienstverband te beëindigen (10%).

Wil je meer weten over onze werkwijze? Neem contact op via annemarie@nieuwekoers.nl of 0251-271367 / www.nieuwekoers.nl

+ berichten

Als arbeidsdeskundige zet ik graag mijn expertise en ervaring in om met werkgever én werknemer mee te denken over de mogelijkheden. Zo missen we geen enkele re-integratiekans.

Lees meer over